Det är stor skillnad från den yngsta till den äldsta generationen i undersökningen.
Foto: Getty Images
Unga spenderar mest på sina husdjur – och detta går pengarna till
Att ta hand om sina husdjur har blivit en allt viktigare prioritet. En ny undersökning visar hur ägarens ålder påverkar utgifterna och hur vissa skuldsatt sig för sina fyrbenta familjemedlemmar.
I takt med att allt fler ser sina husdjur som älskade
familjemedlemmar, så har USA upplevt en ökning i husdjursekonomin.
En undersökning från The Harris Poll, där 2 125 deltagare
över 18 år tillfrågades om sina utgifter på husdjur, visar att yngre
generationer är de som leder trenden och spenderar mest, där vissa har
skuldsatt sig för att täcka kostnaderna.
Resultaten från undersökningen visar att amerikanska
husdjursägare i genomsnitt spenderar 4 366 dollar per år, vilket motsvarar
drygt 48 000 kronor.
Yngre lägger ut mer för sina husdjur
Generationsgruppen som spenderar mest är Generation Z (18-
till 27-åringar), som i snitt lägger 6 103 dollar per år, omkring 68 000
kronor. Därefter kommer 28- till 43-åringarna som spenderar 5 150 dollar
årligen, motsvarande cirka 57 000 kronor.
Summan minskar i takt med att åldern på husdjursägare ökar,
där den äldsta gruppen, mellan 60 och 78 år, i genomsnitt spenderar 2 454
dollar per år, drygt 27 000 kronor.
Undersökningen avslöjar även att cirka 24 procent av
husdjursföräldrarna medgav att de har skulder på grund av sina husdjur. Bland
28- till 43-åringarna är det 34 procent som är skuldsatta för sina husdjur,
följt av 29 procent av Generation Z.
"Barnliknande del av människors liv"
Yngre husdjursägare rapporterade också att de är villiga att
prioritera sina husdjurs utgifter före sina egna. Sju av tio i de yngsta
grupperna har dedikerat en del av sin budget specifikt för sina husdjur.
”Husdjur blir verkligen som egna personligheter eller en barnliknande del av människors liv, där pengar och resurser i allt högre grad riktas mot dem,” sa Libby Rodney, strategichef på The Harris Poll,
till Newsweek.
Hon förklarade att människor, eftersom de bryr sig djupt om
sina husdjur, ser dessa utgiftsvanor som ”osjälviska” handlingar. Detta får dem
att känna att de tar ansvar för sina husdjur, vilket kan leda till fenomenet
med husdjursskulder.
Vad gäller vad husdjursägare spenderar pengar på, visade resultaten
att ägare från olika generationer är villiga att lägga pengar på GPS-spårare, prenumerationer
på djurlådor, födelsedagsfestartiklar och designade djurkläder, för att nämna
några exempel.
Källa: Newsweek