Det är stor skillnad från den yngsta till den äldsta generationen i undersökningen.

Unga spenderar mest på sina husdjur – och detta går pengarna till

Att ta hand om sina husdjur har blivit en allt viktigare prioritet. En ny undersökning visar hur ägarens ålder påverkar utgifterna och hur vissa skuldsatt sig för sina fyrbenta familjemedlemmar.

I takt med att allt fler ser sina husdjur som älskade familjemedlemmar, så har USA upplevt en ökning i husdjursekonomin.

En undersökning från The Harris Poll, där 2 125 deltagare över 18 år tillfrågades om sina utgifter på husdjur, visar att yngre generationer är de som leder trenden och spenderar mest, där vissa har skuldsatt sig för att täcka kostnaderna.

Resultaten från undersökningen visar att amerikanska husdjursägare i genomsnitt spenderar 4 366 dollar per år, vilket motsvarar drygt 48 000 kronor.

Yngre lägger ut mer för sina husdjur 

Generationsgruppen som spenderar mest är Generation Z (18- till 27-åringar), som i snitt lägger 6 103 dollar per år, omkring 68 000 kronor. Därefter kommer 28- till 43-åringarna som spenderar 5 150 dollar årligen, motsvarande cirka 57 000 kronor.

Summan minskar i takt med att åldern på husdjursägare ökar, där den äldsta gruppen, mellan 60 och 78 år, i genomsnitt spenderar 2 454 dollar per år, drygt 27 000 kronor.

Undersökningen avslöjar även att cirka 24 procent av husdjursföräldrarna medgav att de har skulder på grund av sina husdjur. Bland 28- till 43-åringarna är det 34 procent som är skuldsatta för sina husdjur, följt av 29 procent av Generation Z.

"Barnliknande del av människors liv" 

Yngre husdjursägare rapporterade också att de är villiga att prioritera sina husdjurs utgifter före sina egna. Sju av tio i de yngsta grupperna har dedikerat en del av sin budget specifikt för sina husdjur.

”Husdjur blir verkligen som egna personligheter eller en barnliknande del av människors liv, där pengar och resurser i allt högre grad riktas mot dem,” sa Libby Rodney, strategichef på The Harris Poll, till Newsweek.

Hon förklarade att människor, eftersom de bryr sig djupt om sina husdjur, ser dessa utgiftsvanor som ”osjälviska” handlingar. Detta får dem att känna att de tar ansvar för sina husdjur, vilket kan leda till fenomenet med husdjursskulder.

Vad gäller vad husdjursägare spenderar pengar på, visade resultaten att ägare från olika generationer är villiga att lägga pengar på GPS-spårare, prenumerationer på djurlådor, födelsedagsfestartiklar och designade djurkläder, för att nämna några exempel.

Källa: Newsweek