Är din hund med dig på jobbet?

Då får du ha med hunden på jobbet – advokaten svarar

Det finns många lösningar för att se efter sin hund under arbetsdagarna med dagis, distansjobb eller att ens vovve gör en sällskap på arbetsplatsen. Men har man rätt att ha med mig hunden på jobbet?

Läsarfråga: 

Hej, 

jag jobbar på en reklambyrå och vi är ett tiotal personer på arbetsplatsen som har ett öppet kontorslandskap. Jag är också en av två delägare. Innan sommaren skaffade jag en valp som jag ägnat all min lediga semester tid åt. Nu efter sommaren skulle jag helst slippa ha hunddagis åt min hund. Har jag rätt att ha med mig hunden på jobbet?

Advokaten svarar: 

Anna Öster, advokat och som driver Cross Advokater med kollegor.

Hej - tack för din fråga. Vad kul att du har skaffat hund och vad bra att du är mån om att få en bra ”vardag” med din nya vän.

Det finns tyvärr ingen generell rätt att få ta med sig hunden till jobbet. För att du ska kunna ta med dig hunden så bygger det på att det finns ett samtycke från din arbetsgivare. Arbetsgivaren bör då även efterhöra vad övrig personal tycker om detta.

Rent juridiskt så regleras det i arbetsmiljölagen att arbetsmiljön ska vara sådan att ingen ska behöva utsättas för ohälsa eller olycksfall i arbetet. Arbetsgivaren ska undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och så att en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. För en person med allergi kan hundar medföra en klar risk för ohälsa. Men även psykiska och sociala aspekter skall beaktas av arbetsgivaren. Det finns människor som är rädda för hundar och för dem blir arbetsmiljön inte särskilt bra om det finns en ständig rädsla för att stöta ihop med en hund. Men den som bestämmer om det är okey att ta med hund till jobbet är arbetsgivaren. Som jag uppfattar din fråga så driver du eget och är din egen arbetsgivare men det tillsammans med en annan delägare. I så fall är det ni två som bestämmer men ni bör se till att er personal är bekväma med att det finns en ”byråracka” på arbetsplatsen.

Så mitt råd är att ni ska göra en bedömning som dels tar hänsyn till de som arbetar på arbetsplatsen/bedriver verksamhet i lokalen, dels de som kommer att besöka arbetsplatsen. Ta även hänsyn till lokalens utformning och utrustning. Det är alltid en fördel att börja med att göra en riskanalys och riskhantering. Hade jag varit du hade jag även valt att på något sätt informera nya kunder innan besöket så att inte allergiker får en obehaglig överraskning.

Sen ska vi inte glömma bort att en hund kan ha mycket positiva effekter och sprida bra energi bland så väl arbetskollegor som kunder. Så ställ detta mot den riskbedömning du gör. För din egen del är det även positivt att du får regelbundna pauser och friskluft då du ska rasta din hund under er gemensamma arbetsdag.

Lycka till med din ”bästa vän/kollega”.

Anna Öster