Skolhundar bör prövas som pedagogiska hjälpmedel
Bild Getty Images.

Skolhundar bör prövas som pedagogiska hjälpmedel

Bosse är en fläckig spaniel som är ämnad för något större än koppelpromenader. Tillsammans med sin matte går han en utbildning för att bli skolhund. Om vikten av läsarhundar och vilka möjligheter de medför skriver GPs ledarkrönikör Jenny Sonesson.

Toleredsskolan i Göteborg finansierar träningen och Bosse ska ha sina framtida arbetsdagar inom särskolan. Eleverna på särskolan är redan vana vid Bosse som hälsat på sedan han var valp. Rektor uppger att spanieln skapar lugn hos eleverna och ökar barnens motivation att prata, sjunga och röra på sig (GP 5/10).

Att hundar används som pedagogiska hjälpredor är ganska nytt i Sverige men inte internationellt. Terapihundar har förekommit på flera håll i USA under decennier bland annat för att stimulera barns inlärning. Den brittiska kennelklubben driver sedan många år organisationen ”Bark & Read Foundation” för att med tränade hundar hjälpa barn som har läskunnighetsproblem. Det existerar idag flera svenska utbildningar i så kallad hundassisterad pedagogik där hundar examineras som skolhundar eller så kallade läshundar.

Läshundsteam i Uppsala

I Uppsala finns, tack vare av ett samarbete mellan kommunen och Vårdhundskolan flera läshundsteam. Hundarna är tränade att vara nära eleven och med blicken följa barnets finger mot textraden i boken. Eleven upplever att hunden följer med i berättelsen. Åtskilliga barns rädsla för högläsning släpper därmed och självförtroendet ökar när de får läsa för icke-dömande hundöron.

Metoden är förvånansvärt framgångsrik för att väcka läslust hos barn enligt Kalle Enström, rektor på Årstaskolan i Stockholm som använder sig av terapihundar. ”Vi tycker att det har fungerat väldigt bra. Vi har sett effekt i form av att eleven, efter att ha fått hjälp av en läshund, kan finnas och prestera i ett annat sammanhang där det tidigare inte varit möjligt”. Det är även elever som annars inte vill komma till skolan, av olika anledningar, som blivit hjälpta av hundarna berättade han för UNT förra året (11/11 2017).

Hunden en lyssnande vän

Många barn upplever hunden som en snäll lyssnande vän. Varför har hundar denna positiva effekt på skolelever? Svaret kan vara hormoner och empati. Vänlig fysisk beröring, som att klappa en hund, utsöndrar hormonet oxytocin hos både människa och djur som ger en känsla av välmående och minskar stress.

Hundar har under domesticeringen från varg till husdjur, genom selektiv avel under tusentals år, utvecklat en unik förmåga att läsa av människors känslor vilket en rad forskningsstudier belagt. I somras publicerades till exempel en studie i vetenskapliga tidskriften ”Learning and Behavior” som visar att hundar reagerar starkt när deras ägare gråter och instinktivt vill hjälpa dem. Enligt författarna kan det tolkas som förmåga till empati.

Läsresultaten sjunker

Skolor i Sverige kan med lämplig metodik använda sig av vänliga skolhundar när läsresultaten sjunker och klimatet bland elever hårdnar. Det är dock mycket viktigt att det är utbildade hundar och förare som används. Rätt hund på rätt plats. Hundar får kanske inte följa med sina ägare till himlen som Hasse Andersson sjöng om i sin gamla slagdänga ”Änglahund”. Men fler terapihundar, som spanieln Bosse, borde få tassa in i skolans värld.

Jenny Sonesson

Ledarskribent GP (krönikan 9/10 och Härliga Hund har tillåtelse att publicera den)

Vill du läsa mer av Jenny Sonesson?

GöteborgsPosten

Vill du läsa mer:

Hundar väcker läslusten hos barn

Bark and read foundation