De har gjort hundarnas "facebook"
Drömmer du också om att hitta ett sätt att jobba med hundar? Inspireras av Katharina Wlin och Maja Magnusson. De har skapat en hundapp – ett Facebook för hundägare!
LÄS OCKSÅ: Hund – en bransch att satsa på
Efter bara några minuters promenad i Humlegården i Stockholm kommer den första hundägaren fram:
– Vad fin han är! För det är en ”hanne” va? Hur hittade du honom?
Hon syftar på Alfie, en blandning mellan pudel och mops, som Katharina Welin och Maja Magnusson passar då och då och har med sig till intervjun.
– Hundägare gillar att prata med varandra, konstaterar Katharina.
Det är bland annat det som hundcommunityt Happytail ska hjälpa till med. Visserligen finns det redan andra hundappar på marknaden men Happytail samlar flera tjänster i en. Här ska hundägare och hundälskare kunna prata med varandra, dela bilder, boka in ”playdates” och hitta hundvänliga platser. Man ska också kunna hitta en hundälskare som kan vara hundvakt. Syftet är att hunden ska få ett mer aktivt, roligt och socialt liv.
– Och som hundägare blir man mindre låst, det blir till exempel lättare att resa, säger Katharina.
Svårt hitta utvecklare
Hon har haft idén till ett hundcommunity i flera år. Efter att ha drivit två andra företag gick hon ihop med tidigare studiekompisen Maja Magnusson som då jobbade som managementkonsult. De träffades kvällar och helger och skissade på affärsmodellen.
Men för att komma vidare behövde de en apputvecklare. Inte helt lätt skulle det visa sig.
– Det är svårt att hitta duktiga utvecklare just nu, de som är riktigt bra slukas av jättar som Spotify och King, säger Maja.
Det resulterade först i en tredje delägare, som gjorde den första prototypen, och därefter i ytterligare två apputvecklare som de kunde anställa efter att ha landat en av åtta platser hos inkubatorn Sting. Deras riskkapitalsfond Propel Capital investerar 250 000 kronor i Happytail.
Håll utkik efter appen nu på sensommaren. För nu är det tänkt att den ska lanseras. Appen är gratis – intäkterna ska i stället komma från företag som marknadsför sig i appen. Ett antal samarbeten är redan etablerade.
– Många företag tycker att det här är spännande och innovativt, något nytt, säger Katharina.
Stort intresse för produkten
Den största utmaningen har varit att få klar tekniken, som tagit längre tid än de räknat med. I dag investerar de alla pengar i utveckling för att få mer fart.
– Det är svårt att estimera utveckling, det är en klassiker. Men med techbolag kan det vara värt att satsa tidigt genom att ha en egen utvecklare, säger Katharina.
– Räkna med att apputveckling tar minst dubbelt, om inte tre gånger, så lång tid som du har tänkt dig, tillägger Maja.
Intresset för Happytail har varit stort från början, vilket dock ställer krav på att snabbt få ut produkten på marknaden.
– Det kan skada samarbetet med partner om man lovar ett lanseringsdatum som man sedan inte håller. Tack och lov var vi medvetna om det och har arbeta därefter, säger Maja.
Att tidigt prata igenom om och i så fall hur mycket lön man kan ta ut och hur stort engagemang man lägger in är också viktigt. Någon kanske har möjlighet att gå utan lön i ett år, en annan inte.
Det gäller också att inte snöa in på en affärsmodell utan våga testa den på potentiella kunder, tipsar de.
– Man får vara beredd på att byta riktning under tiden, säger Katharina.
VILL DU OCKSÅ STARTA EGET? Här är 5 tips på vägen!
MER LÄSNING:
Nu vet vi – därför juckar jyckar
9 enkla lekar som tränar hundhjärnan